کتاب آسمانی قرآن، منادي صلح، آرامش و مهرورزي در جهان است

«إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ» همانا اين قرآن به استوارترين راه هدايت مي كند. احترام به عقايد، ارزش ها و مقدسات انسان ها، اعم از مسلمان و غيرمسلمان از جمله اصولي است كه همواره در آموزه هاي دين مبين اسلام و پيشوايان ديني بر آن تاكيد شده است چون اين امر باعث ايجاد همبستگي و تعامل بين آنان مي شود.

مهم ترين هدف نزول قرآن كريم اين است كه انسان ها را از ظلمات جهل خارج كرده و به صراط مستقيم كه مايه فلاح و رستگاري است هدايت نمايد. زيرا قرآن كريم نور است و خاصيت نور اين است كه خودش روشن است و روشن كننده راه ديگران است:« يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَكُمْ بُرْهَانٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكُمْ نُورًا مُبِينًا». ای مردم، برای هدایت شما از جانب خدا برهانی (محکم) آمد، و نوری تابان به شما فرستادیم(آيه 174 سوره نساء). اسلام با همه‌  مردم و همه‌  نسل‌ها و عصرها سخن مى‌گويد و پيامش جهانى است «يا أَيُّهَا النَّاسُ». فرستادن نور و برهان، از شئون ربوبيّت خداست«مِنْ رَبِّكُمْ». قرآن كتاب استدلال، هدايت و نور است. «نُوراً مُبِيناً».

اسلام به عنوان كامل ترين و جامع ترين دين الهي، سعادت و رستگاري انسان ها را در قرآن كريم بيان كرده و در آيات متعددي به اين موضوع پرداخته است. قرآن تنها معجزه خداوند در بين انسانهاست كه هيچگاه دچار تحريف و دگرگوني نشده است. در اين كتاب آسماني آمده است:«اين كتاب از سوي خداوند عزيز و حكيم نازل شده است(تَنْزِيلُ الْكِتَابِ مِنَ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ. آيه 2 سوره الجاثية)».

از اهداف دین مقدس اسلام، دستیابی به برادری، برابری، صلح و آرامش بین انسان هاست و قرآن کریم، دین مقدس اسلام را دین حق وحقیقت، نیکی به همدیگر و منادی صلح، آرامش و مهرورزی در جهان معرفی می کند.  

قرآن کریم، پیام آورصلح، دوستی، برادری، برابری، عدالت، مساوات برای جهانیان است و انسان ها را از ظلم و ستم نسبت به یکدیگر نهی می کند و هر گونه توهین، افتراء، و هتک حرمت به افراد را نکوهش نموده و مسلمانان و پیروان سایر ادیان را به برقراری ارتباط همراه با احترام، محبت و حفظ شأن و حریم همدیگر توصیه می کند.

قرآن راه رستگاري انسان ها را از گمراهي، فساد و تباهي؛ اطاعت از خالق يكتا، پيامبران و جانشينان او در زمين و اجراي عدالت، مساوات و برابري بين انسان ها مي داند كه جز او آفريننده اي توانا و دانا به اسرار جهان نيست.   

يكي از اركان آزادي بيان، احترام گذاشتن به عقايد، ارزش ها و مقدسات ساير انسان هاست. آزادي بيان هم يك چارچوب حقوقي و هم يك چارچوب قانوني دارد. نمي توان به بهانه آزادي بيان ارزش ها و مقدسات ساير اديان را زير سئوال برده و به آنان توهين نمود. چگونه است وقتي در فرهنگ غرب توهين به مقدسات و دين خود را جرم تلقي نموده و با فرد توهين كننده به شدت برخورد مي كنند ولي توهين به دين و مقدسات اديان ديگر را آزادي بيان مي پندارند؟ مگر نه اين است كه امام علي (ع) مي فرمايد:« آنچه براي خود مي پسندي براي مردم نيز بپسند و آنچه براي خود نمي پسندي براي آنها نيز نپسند».

از دیدگاه بسیارى از فقهاى شیعه و اهل سنت، توهین به سایر اديان الهي جرم محسوب مى‏شود و اهانت به هرکدام از ارزش ها و مقدسات انسان ها چه مسلمان و چه غیر مسلمان امری ناپسند و از دید قانون جرم است.

شوراي عالي آموزش و پرورش توهين به مقدسات و كتاب اديان ديگر را آزادي بيان نمي داند بلكه آنرا اهانت به انسانيت، ارزش هاي والاي انساني و به خطر افتادن صلح و آرامش در جهان دانسته و آن را محكوم مي كند و از سازمان های جهانی و به ویژه سازمان ملل می خواهد که با توهین کنندگان  به كتاب مقدس قرآن كريم که باعث جریحه دار شدن احساسات مسلمانان شده است به شدت برخورد کرده و آنان را مجازات نماید. بدیهی است شرط زندگی مسالمت آمیز همراه با صلح و آرامش در این جهان خاکی، احترام گذاشتن به ارزش ها، عقاید و مقدسات یکدیگر است.  

اسلام دین صلح، دوستی، برابری و احترام به مقدسات و ارزش های انسانی است. وسعت مفاهیم مربوط به ارزش های انسانی و لزوم احترام گذاشتن به انسان ها در قرآن كريم، در هیچ یک از کتاب های آسمانی ديگر به اين شكل و ظرافت بيان نشده است.

عذرخواهی و دلجویی از مسلمانان جهان و احترام گذاشتن پیروان سایر ادیان به دین مقدس اسلام و کتاب آسمانی آن و همچنین برخورد قاطع با توهین کنندگان به ارزش ها و مقدسات سایر ادیان الهی، از جمله اقداماتی است که شاید بتواند بخشی از تالمات روحی مسلمانان و عاشقان کتاب آسمانی قران را التیام بخشد.

شوراي عالي آموزش و پرورش